נכתב ע"י merav ביום יום שישי, אפריל 30th, 2010 בשעה 10:19 am
ניתן לעקוב אחר התגובות דרך RSS 2.0.
ניתן להשאיר תגובה, או לטרקבק מאתרך.
בימים אלו מתקיימים דיונים בוועדת הכנסת על רפורמת החבילה הצרה. לפי הרפורמה המוצעת יחויבו הוט ויס להציע למנויים חבילת ערוצים צרה במחיר סביר ואפשרות לרכישת ערוצים בודדים החל מ- 2013. חבילת הבסיס הצרה תכלול 7 ערוצים בסיסיים: 1,2,10, 33, 99 , הערוץ הרוסי וערוץ 23. לכך ייתוספו כ- 13 ערוצים נוספים. לפי שעה לא הוחלט מהו "מחיר סביר" שאותו יתבקשו החברות הללו להציע ללקוחותיהן שיבחרו בחבילה צרה. גם לא הוחלט אילו ערוצים נוספים יחויבו חברות הכבלים והלוויין להציע למנויים שלהם במסגרת החבילה הצרה. במידה שהחברות הללו יימנעו מלהציע ללקוחותיהן חבילה כזו – הן תאלצנה להציע חבילה צרה הכוללת את שבעה הערוצים העיקריים שתשווק במחיר מפוקח על ידי משרד התקשורת – כ-90 שקל לחודש.
הסידור הקיים מיטיב עם "צרכנים כבדים" של טלויזיה שנהנים מרוב הערוצים שהחבילה הבסיסית הרחבה מציעה. החבילה למעשה מאפשרת להם לקבל את מגוון הערוצים במחירים מוזלים באופן יחסי (פר ערוץ). לעומת זאת עבור מי שמנצל רק חלק קטן מהחבילה התשלום עבור החבילה הבסיסית מהווה חסם כניסה גבוה, מעין מס כניסה שהם נדרשים לשלם עבור מעט הערוצים שבהם הם באמת משתמשים. אמנם במקביל לשידורי הכבלים/יס ישנו שידור ציבורי אך חסרים בו תכנים טלוויזיונים.
דוגמא לערוץ שקשה להרבה הורים לילדים לוותר עליו הוא ערוץ הילדים. מבין החברים הקרובים שלנו זה הערוץ שרובם ככולם ציינו שאי אפשר בלעדיו. גם אני בעברי הייתי מנויה לכבלים. אודה שעבורי אופרות הסבון בערוץ 3 היו סוג של התמכרות. אם היה ערוץ שהיה קשה לי לוותר עליו היה זה ערוץ 3. כאשר קיבלנו החלטה להתנתק הרגשתי תחילה "יסורי גמילה" קשים. רציתי להמשיך לראות מה קורה עם המזימות של הרעים ואיך הסתדר זוג האוהבים. לאט לאט ההתמכרות עברה והעניין במה עלה בגורלם של גיבורי הסדרות שהיו חלק מחיי שכח. את הזמן שהתפנה אני ממלאה באין סוף דברים מועילים ומהנים אחרים. אפילו בערב כשמתחשק קצת לנוח מול הטלויזיה אנחנו מוצאים פיתרונות: חיברנו צלחת לווין פרטית ואנחנו עושים השלמות מתכנים שאנחנו מוצאים בשפע באינטרנט. ברור שאין דרך לכמת בכסף כמה שווה החוויה של האפשרות להנות משלל ערוצים שונים. זוהי חוויה מאד אינדיוודואלית שגם מושפעת מפרמטרים רבים כמו גיל, מאפייני אישיות, כמות הזמן הפנוי בבית, נוכחות של ילדים ועוד. רק רציתי לערער קצת על האקסיומה שאי אפשר בלי. בבלוג כמה זה? הוקדש פוסט מיוחד שבודק את האלטרנטיבות להוט/יס והעלות שלהן. מומלץ להיכנס ולראות
אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו כדי לבדוק כמה זה באמת עולה לנו ומה ההשלכות ארוכות הטווח של הוצאה כזו על המצב הכלכלי של המשפחה:
חבילת הבסיס עולה היום כ- 200 שקלים. נבדוק מה תעשה ההוצאה הזאת למצב הכלכלי של שתי משפחות. הראשונה חיה על תקציב מאוזן. את הכסף שהייתה חוסכת מהפסקת המנוי להוט או יס הייתה יכולה לשים בתוכנית חסכון נושאת ריבית. נניח הנחה (שמרנית) של ריבית של 4% נומינלי שנתי (בחישוב חודשי). לו הייתה חוסכת את מלא העלות של הכבלים/יס בתום 10 שנים משפחה זו הייתה צוברת כ- 29,450 שקלים. חסכון זה מתאר את העלות האמיתית של הכבלים עבור משפחה זו אם הייתה מנויה אליהם במשך 10 שנים. לו הייתה עוברת מחבילה בסיסית בעלות של 200 שקלים לחבילה בסיסית בעלות של 90 שקלים, כפי שמציע החוק לחייב את החברות להציע, הייתה חוסכת בתום 10 שנים 16,197.
המשפחה השניה חיה על תזרים גירעוני (אוברדרפט). מצבה של המשפחה הזו גרוע בהרבה. על כל שקל שהיא משלמת להוט/יס המשפחה הזו צריכה לשלם בריבית דריבית על האוברדרפט. ריבית האוברדרפט הממוצעת ל- 5 שנים האחרונות לפי דיווחי בנק ישראל עומדת על 9.66% נומינלי שנתי. המשפחה הזו תצבור בתום 10 שנים חוב של מעל 40,000 שקלים. סכום זה היה מספיק עבורך לממן לילד תואר אוניברסיטאי, או להחליף את הרכב , או שיפוץ מקיף של הבית. יותר מזה עלות זו גבוהה ב- 67% מגובה התשלומים הכולל ששולם על השירות. כלומר אם משפחה כזו תהיה מנויה לכבלים במשך 10 שנים באותה עלות, הרי העלות החודשית האמיתית עבור המנוי תהיה 334 שקלים.
נמשיך ונראה מה קורה עם 2 המשפחות שלנו כאשר הן ממשיכות להיות מנויות לכבלים/יס למשך עשר שנים נוספות
המשפחה המאוזנת ממשיכה להיות מנויה בכבלים ולשלם 200 שקלים לחודש. אילו הייתה מתנתקת וחוסכת את הכסף בתוכנית חסכון נושאת ריבית נומינלית של 4% בתום 20 שנה יהיו לה בחסכון 73,355 שקלים. ובתום 30 שנים 138,809, פי 1.9 מהעלות הכוללת של המנוי שעומדת על 72,000 שקלים.
מה קורה עם המשפחה הגרעונית: גם היא המשיכה להיות מנויה לכבלים. בתום 10 השנים כאשר נצבר לה בעובר ושב חוב של מעל 40,000 הבנק כבר לא הסכים יותר לתת לה למשוך מהאוברדרפט והיא נאלצה לקחת הלוואה לכיסויו. היא השיגה הלוואה מעולה בריבית של 6% שנתי נומינלי אבל לא שינתה את הרגלי הצריכה שלה. עכשיו להוצאות השותפות הצטרפה הלוואה נוספת וקצב צבירת הגרעון גדל. היא ממשיכה לשלם על החוב שלה ריבית של 6% וממשיכה לצבור אוברדרפט שעליו משלמת ריבית של 9.66% . בתום 20 שנה מאז שהחלה להיות מנויה לכבלים/יס צברה חוב של 113,285 ש"ח. פי 2.35 מהעלות הכוללת של המנוי שעומדת בשלב זה על 48,000 ש"ח. בשלב זה ניתן להגיד שהמשפחה בעצם שילמה לחודש 472 שקלים לחודש.
אבל בזאת לא תם הסיפור, המשפחה הגירעונית שלנו לא מרימה ידיים ולא מוותרת בקלות על הערוצים האהובים והיא ממשיכה להיות מנויה לעוד 10 שנים.בשלב זה שוב לוקחת הלוואה לכיסוי האוברדרפט ושוב קצב צבירת הגרעון גדל ועדיין התשלומים החודשיים על הכבלים/יס מגדילים את האוברדרפט כל חודש. בתום 30 שנים מרגע שהמשפחה התחילה להיות מנויה לכבלים היא צברה חוב של 319,396 אלף שקלים פי 4.43 מהעלות הכוללת של המנוי, שעומדת בשלב זה על 72,000. המשמעות היא שאם המשפחה הגרעונית הייתה מנויה לכבלים למשך 30 שנים העלות החודשית האמתית עבורה עומדת על 887 שקלים לחודש.
ניתן לראות סיכום של הנתונים שהובאו כאן בטבלה הבאה:
| חסכון חודשי | חסכון אחרי 10 שנים | אחרי
20 שנים |
אחרי 30 שנים | ||
| משפחה עם תזרים מאוזן: חסכון של הסכום בתוכנית נושאת תשואה נומינלית של 4% | ויתור על מנוי | 200 | 29,450 | 73,355 | 138,809 |
| חיסכון בגין חבילת בסיס מוזלת | 110 | 16,197 | |||
| משפחה עם תזרים גרעוני (אוברדרפט): תשלם ריבית על האובר דרפט של 9.66% | ויתור על מנוי | 200 | 40,181 | 113,285 | 319,396 |
| חיסכון בגין חבילת בסיס מוזלת | 110 | 22.099 |
חשוב לי להדגיש שהעלות חושבה בגין חבילת בסיס בלבד. משפחות רבות משלמות סכומים הרבה יותר גדולים כאשר מתווסף תשלם עבור נקודות נוספות בבית, VOD , ממיר מקליט ועוד. בל נשכח שאנחנו בודקים את התשלם עבור ערוצי הטלויזיה בלבד. כמו הוצאה זו יש עשרות הוצאות אחרות שניתן לחסוך בהן.
התרבות הצרכנית המודרנית מביאה איתה שלל של גירויים צרכניים ומאמצים שיווקיים רבים מושקעים בשכנוע הציבור הרחב שאי אפשר בלעדיים. אין ספק שכולנו רוצים להנות מפינוקי החיים ואין בזה רע. עם זאת חשוב שכל החלטה צרכנית תעשה תוך הבנה מלאה של המשמעות הכוללת שלה על המצב הכלכלי של המשפחה לאורך זמן. לחיים עם תזרים גרעוני מחיר יקר מאד. מאזן שלילי של 100 שקלים בלבד יביא לחוב של כ- 210,000 שקלים בתום 30 שנים עבור המשפחה הגרעונית. אז אם אתם חיים על אוברדרפט, פעם הבאה שתשקלו להוסיף לתציב הוצאה חודשית של מאה ש"ח תחשבו על ההשלכות לטווח ארוך ולא רק על עוד מאה שקל.
נהניתם ? הירשמו לעידכוני RSS !
עידכון ב- RSS
עידכון באימייל
אפריל 30th, 2010 בשעה 10:38 am
ממש אהבתי את הפוסט הזה מירב !
[תגובה]
merav Reply:
אפריל 30th, 2010 at 11:26 am
כיף לשמוע
[תגובה]
אפריל 30th, 2010 בשעה 6:48 pm
איפה מקבלים 4 אחוז שנתי?
[תגובה]
merav Reply:
אפריל 30th, 2010 at 7:40 pm
אגרות חוב ממשלתיות
למשל: ממשלתי שקלי 1026 איגרת עם מח"מ של 10.66 נותן תשואה נטו של 4.63
ממשלתי שקלי 0120 מח"מ של 7.8שנים נותן תשואה של 4.22
זו אגב נחשבת תשואה נמוכה מאד על הכסף לכל כך הרבה שנים.
[תגובה]
אפריל 30th, 2010 בשעה 6:52 pm
יופי של פוסט,
הצגת את העניין בצורה שלא חשבתי עליה בעבר. וזה מאד נכון מה שכתבת כאן.
בדקתי בעצמי קצת את המספרים ואכן זה יוצא מזעזע.
אני תמיד אומר שפוסט טוב צריך לגרום לך לחשוב על דברים ואת בהחלט הבאת אותי לכך.
את אינטליגנטית באופן יוצא מגדר הרגיל, זה מאד בולט מכל הפוסטים שקראתי עד עכשיו.
תענוג.
[תגובה]
merav Reply:
אפריל 30th, 2010 at 7:40 pm
תודה
כיף לשמוע
[תגובה]
מאי 1st, 2010 בשעה 9:42 am
פוסט מעולה.
המלצתי לכל המחלקה אצלנו
[תגובה]
merav Reply:
מאי 1st, 2010 at 10:03 am
תודה רבה
[תגובה]
מאי 2nd, 2010 בשעה 8:43 am
גם אני מצטרפת לשאלה – איפה יש 4% ריבית לשנה?
[תגובה]
merav Reply:
מאי 2nd, 2010 at 9:10 am
אגרות חוב ממשלתיות
למשל: ממשלתי שקלי 1026 איגרת עם מח"מ של 10.66 נותן תשואה נטו של 4.63
ממשלתי שקלי 0120 מח"מ של 7.8שנים נותן תשואה של 4.22
זו אגב נחשבת תשואה נמוכה מאד על הכסף לכל כך הרבה שנים.
[תגובה]
מאי 2nd, 2010 בשעה 9:32 pm
מירב אהבתי מאוד את הפוסט והוא משיג היטב את מטרתו!
אבל יש משהו לא הוגן בחישוב שלך:
כתבת 100 ש"ח בריבית שנתית של 9.66 אחוז הופכים ל210000 ש"ח אחרי 30 שנה
מה שעשית זה לקחת 0.0966 וחילקת ב 12 כדי לקבל ריבית חודשית ואז חישבת ריבית דריבית ל 360 חודשים
אבל זה חישוב שגוי את הריבית החודשית מחשבים ע"י השורש ה 12 של 1+R
במקרה הזה השורש ה 12 של 1.0966
וכשתחשבי כך תקבלי 193,175
לא שזה לא הרבה כסף אבל זו סטייה של 8 אחוז בחישוב וחשוב לתקן זאת
בברכה יתיר
[תגובה]
merav Reply:
מאי 2nd, 2010 at 10:38 pm
היי יתיר
תודה על המחמאה
לגבי ההערה שלך:
9.66 זו ריבית נומינלית (או ריבית חוזית) לא ריבית מתואמת.
אם זו הייתה רייבת מתואמת אז אתה צודק והריבית החודשית הייתה כפי שאמרת.
אבל גם אם נניח שזו ריבית מתואמת והריבית החודשית היא כפי שאמת ויש סטיה של 8% עדיין המספרים עדיין פי כמה מאשר מה שאנשים באמת חושבים שהם משלמים.
[תגובה]
מאי 3rd, 2010 בשעה 6:06 am
לא ציינת כמה זמן את מקדישה היום כדי למצוא את ה"השלמות" באינטרנט עם צלחת הלווין.
לי אין טלווזיה כבר שנים (אגרה?) יש רק מסך 22" של המחשב.
הילדים נהנים מאוד מערוץ 23 באינטרנט.
ואנחנו "חוטאים" מדי פעם בחברים מ "צפייה ישירה" דרך megavideo – כך שאחרי 2 דקות אנו חייבים לקום ולעשות מעשה (ואז שמים ערוץ הידברות).
זה לא רק כבלים – אלה כל הישיבה מול מדורת השבט (אולי באמת צריך לשים את המסך במדורה ? )
[תגובה]
merav Reply:
מאי 3rd, 2010 at 11:10 am
אתה צודק שגם כמות הזמן שמשקיעים למצא את ה"השלמות" היא שיקול. בהחלט. המשוואה זמן = כסף נכונה תמיד. העניין הוא שוב כאשר מדובר באנשים שחיים על אוברדרפט. ולהם אין את הפריבילגיה של לקנות זמן בכסף.
לגבינו: קשה לי להגיד לך במדוייק כמה זמן זה גוזל מאיתנו. אם להודות על האמת לא אני זו שמתעסקת עם זה אלא בעיקר בעלי. להערכתי הוא לא משקיע בזה זמן רב מידי כמה דקות ביום לחיפוש, ההורדות יורדות בזמנן החופשי ולפני הצפיה עוד כמה דקות לעשות סדר להעביר מה שירד שנוכל לצפות בזה, למחוק מה שכבר ראינו, לסנכרן תרגומים: בערך רבע שעה ביום אולי.
אתה צודק שכל התרבות הזו של לשבת מול הטלויזיה כל הזמן היא בעייתית. אגב שמתי לב לעוד הרגל רע לדעתי: כאשר מתארחים אצל אנשים והטלויזיה דולקת בקולי קולות והורסת את כל האינטראקציה החברתית. כולם בוהים במסך וכמעט שלא מדברים אחד עם השני. זה הרגל שמוציא אותי מדעתי. סך הכל באים לאנשים כדי לבלות איתם בילוי חברתי ולדבר על דברים לא כדי לראות עוד תוכנית בטלויזיה. את זה אפשר לעשות גם בלי להיפגש.
[תגובה]
אברי Reply:
מאי 4th, 2010 at 7:47 am
גם אני לא סובל את הטלויזיה ברקע. את צודקת זה ממש מקלקל כשיושבים ומדברים עם אנשים.
כשאני מגיע לחברים שמשאירים טלויזיה דולקת אני ברוב חוצפתי מבקש לכבות אותה.
זה לא עובד כשיש משחק כדורגל חשוב, אז אף פעם לא מכבים את המכשיר אבל לפחות מנמיכים את הווליום, בגלל זה אני כמעט לא יוצא לחברים בתקופת המונדיאל (אני לא אוהב לצפות בכדורגל, יסלחו לי האוהדים).
[תגובה]
מאי 4th, 2010 בשעה 9:50 am
כל הכבוד על המאמר.
הגעתי אליך דרך הבלוג של גיא מזרחי http://guym.co.il/ (מגיע גם לו פידבק לא?)
אפשר לגייס אותך לשכנע את אישתי לוותר על הכבלים:)
דרך אגב קחי בחשבון שבחבילת 200 השקלים אפשר לקבל גם תשתית אינטרנט, שהיום זה חלק בלתי נפרד בכל בית, וחלק גדול מהשיעורים של הילדים ממש מחוייבים שיטוט במרחב הוירטואלי.
ככה שאם את עוזבת את הכבלים, ועוברת לתשלום של 90 ש"ח בחודש, קחי בחשבון גם את העלות של התשתית שמצמצת באופן ניכר את חסכון.
[תגובה]
merav Reply:
מאי 4th, 2010 at 10:48 am
תודה רבה
אני לא מנויה לכבלים אבל אני מניחה שאתה מתכוון לחבילת הטריפל. אני הסתכמתי על הדיווחים בתקשורת לגבי העלות של החבילה הבסיסית. האם אתה מנוי לחבילה זו?
האם זה עולה לכם 200 שקלים לחודש כולל התשתית של האינטרנט והטלפון?
[תגובה]
merav Reply:
מאי 4th, 2010 at 11:00 am
הנה מה שמצאתי באתר של הוט
טריפל More
הצטרף ל"טריפל More", ותיהנה מחבילת תקשורת מושלמת:
* טלוויזיה רב-ערוצית: חבילת סטנדרט ושלוש חבילות תוכן אקסטרה לבחירתך.
* תשתית אינטרנט מהיר במהירות 2.5Mb/250Kb.
* קו טלפון מתקדם במסלול "דבר Easy".
* ממיר HD וממיר V.O.D ללא תשלום.
כל זאת רק ב-269 ש"ח בחודש.
וזה בהתחייבות ל- 3 שנים
אני משלמת על הטלפון והתשתית ADSL
104 שקלים
אז במקרה הזה אכן העלות של חבילת הכבלים 164 שקלים. אבל זה אומר שאתה חייב להתחבר לאינטרנט שלהם ולטלפון שלהם. ואגב מה זה מסלול דבר איזי? אני בצאט איתם לברר את זה
[תגובה]
merav Reply:
מאי 4th, 2010 at 2:29 pm
אגב בנושא הזה:
כפי שאמרתי בתגובה הקודמת הטריפל מחייב אותך להיות לקוח אינטרנט וטלפון של הוט. אבל צריך לקחת בחשבון שיתכנו הבדלים באיכות בין ה- ADSL לאינטרנט בכבלים למשל.
ראה את הכתבה הבאה למשל
http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20100504_1167075
[תגובה]
מאי 5th, 2010 בשעה 10:17 pm
כבר מזמן העפתי את הטלביזיה לממד ושמתי צלחת לווין פרטית כולל קליטה מ 3 לווינים (עמוס, יורובירד, סיריוס) ושני ממירים. עלה חד פעמי 2400 ש"ח. עובד כבר 3 שנים בלי אף תקלה.
[תגובה]
merav Reply:
מאי 6th, 2010 at 6:25 am
מעולה
תגיד, אתה קולט מאחד מהם אנימל פלנט באנגלית?
אנחנו כרגע מחוברים רק לעמוס. אבל פעם היינו מחוברים גם להוטבירד. חיפשנו אנימל פלנט אבל מה שמצאנו פתוח היה רק בפולנית
[תגובה]
מאי 6th, 2010 בשעה 9:57 pm
אין לי מושג מזה הערוץ הזה. מאז שהטלויזיה בממד אני נהנה מהשקט. בקושי מסתכל. המתקין נתן לי כבל מוצלב שאפשר להוריד ערוצים וקודים מאתרים באינטרנט ישר לממיר. אבל אף פעם לא היה לי צורך בזה. הממירים שלי הם הפשוטים ביותר שהיו YUMATU IQ800. נסי לשאול בפורוס /www.sat-israel.com
[תגובה]
יולי 8th, 2010 בשעה 7:59 pm
כתבה מעניינת מאוד!
[תגובה]
merav Reply:
יולי 8th, 2010 at 9:41 pm
תודה רבה
כיף לשמוע
[תגובה]
מאי 4th, 2011 בשעה 9:49 pm
חודש הבא נגמרת לי ההתחייבות לYES
אני מבטלת למען תואר לבני המקסים!!!
תודה רבה לך על כתבה מעניינת מאוד ורלוונטית!!!
[תגובה]
מרץ 22nd, 2012 בשעה 2:40 pm
לא יאומן. מדהים, את יסודית באופן יוצא מן הכלל . כל הכבוד!
[תגובה]